Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Древногръцката мода – удобство и шик

  02 Август 2013 2099 видяна
(2 гласа)

Древна Гърция е известна с много неща - като започнем от прекрасното и изкуство и стигнем до богатата и литература. Древногръцката мода е също толкова интересна и говори сама за себе си. А ето и един кратък поглед към облеклото в древна Гърция.

Гръцката мода може да се обобщи с три думи – лесна, удобна и шик. Дрехите, носени в древна Гърция, били свободно падащи, в драпиран стил, скрепени с шев. Използваните материи били предимно лен и вълна. Жените носели воал, когато излизали навън. От древногръцките скулптури, картини и вази може да се направи заключение, че тъканите били оцветени, с украси по тях и имали сложен дизайн.

Облеклото на жените и мъжете се състояло главно от два вида облекла – туника (пеплос и хитон) и наметало (химатион). За пеплос се е използвал правоъгълен вълнен плат, който се оформял според височината на човека, който го е носил. Бил надиплен в кръста, а долната част се спускала до глезените. Използваните модели имали различни шарки и ивици по тях, а ръцете на жените обикновено оставали голи.

В хитона се използвали по-леки и комфортни материи, като например лен. Представлявал много дълго и широко наметало, прихванато отстрани, застъпено или зашито в раменете и обикновено пристегнато в кръста с колан. Често хитонът е достатъчно широк, за да позволи ръкави, прикрепени към горната част на ръцете с декоративна игла или лента.

И двата вида туника - пеплос и хитон, били с дължина до пода, достатъчно дълги, за да могат да бъдат изтегляни над колана, оформяйки торбичка, известна като коплос. Под всяка горна дреха жените носели доста оскъдни дрехи. Те се пристягали с ленти от лен под бюста и талията, а мъжете слагали препаски.

Наметалата, които носели както жените, така и мъжете, в комбинация с хитона, в основата си представлявали правоъгълно парче тежък плат, вълна или лен. Те били драпирани диагонално или симетрично върху двете рамена, като шал. Жените понякога носели епиблема (шал), прехвърлени през хитона или пеплоса.

Младите мъже често носели късо наметало за езда, понякога слагали широкопола шапка (петасос), а в редки случаи гръцките жени носели шапки с плоска периферия, върху която слагали островърхи диадеми.

По онова време на мода били сандалите, които, в зависимост от изработката и материалите, се явявали като визитка за положението на човека, който ги носи.

Бижутата били много важен аксесоар в древногръцката мода. Жените обичали да носят своите бижута заедно с надиплените облекла. Гривни, обици и красиви колиета се съчетавали с гръцките облекла. Дори и мъжете не оставали по-назад. Известно е, че те носели бижута до 4 в. Бижутата били богато инкрустирани и с много фина изработка.

Жените си сагали грим, като очертавали очите, скулите и миглите. Използвали мед и зехтин за по-мека кожа. Освен това си пускали дълги коси, накъдряли ги и ги връзвали на висок кок. За декорация на своите прически използвали диадеми, цветя и панделки.

Съвременните модни дизайнери не престават да гледат към гръцкото изкуство и култура и да черпят идеи за създаване на някои от най-изисканите днес дрехи. Много дизайнери са вдъхновени от гръцкия хитон в облеклото. Дизайнерът Мариано Фортуни е известен с роклята-туника, известна още като Delphos.

Роклята е нагъната по начин, зает от йонийския хитон. Йонийския хитон е използван и от двата пола в Гърция, въпреки че се считал за женска дреха. Дизайнерски надежди, като Рами Кашу, и майстори, като Оскар Де Ла Рента, са драпирали дрехите на своите клиенти.

Модни дизайнери като Ели Сааб, Валентино, Гучи, създават многообразни луксозни гръцки рокли - драпирани, нагънати, с едно рамо. Не само е разнообразна изработката им, но също така се предлагат и в безброй пастелни и ярки цветове. Червеният килим е видял много знаменитости, като Миша Бартън и Риана с техните шикозни гръцки рокли.

Добрият дизайнер трябва да има неизчерпаемо въображение и богата фантазия. Естетиката на раждането на една дреха, както и нейното умиране, притежават загадъчността на живота, защото тя е част от него: при това така закачлива и фриволна!

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Четени

Коментирани