Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

"Fashion weeks by Ivan Kolovos"... отвъд модата

  01 Януари 2012 273 видяна
(0 гласа)

Светът на Висшата мода, който сме свикнали да виждаме, не е само в поли, обувки и фиби.

Модата има и друго лице: какво се случва отвътре, какво послание носи, какви моменти улавя. Модата... и не само ни предложи Иван Коловос, пречупвайки блясъка на подиума, през неговия обектив.

На път към Фотоизложбата, тръгвам с мисълта, че ще видя обичайните модни снимки, роклята, чантата и прочие, каталог и нищо повече.

Още при първото ми спиране пред една от снимките обаче, разбирам, че тук става въпрос най-вече за изкуство.

Фотографът така точно е уловил случката, там, на момента, посланието, ексцентричността. За Арт Изложбата и фотографията като изкуство си поговорихме с Иван Коловос. 

Как ти дойде идеята да осъществиш Фотоизложбата?

- От четири години снимам за списания... и реших, че трябва да покажа по-нестандартните кадри, които не са публикувани в списанията такива, каквито на мен ми харесват. Двама приятели ми помогнаха, двойка фотографи. Ограничих се в 13 снимки.

А защо 13?

- Изложбата е по случай откриването на студиото*. Числото 13, защото датата на откриване е на 13. Много е сложно ти да си отделиш най-добрите снимки, защото малко или много си свързан с тях, хубаво е да има някой, който да ти каже отстрани, все пак идеята е, че хората ще ги гледат.

Ако, снимката е подиумът, какъв е бекстейджът?

- Там е „лудница“. Принципно публиката обича да гледа повече бекстейджа, но на мен специално снимките от Фотоизложбата ми харесват много, защото тук съм издебнал точно момента. Двеста снимащи журналисти, четиристотин гости и половината видео; снимат на живо, изглежда така все едно снимките са снимани в студио, а не е така. Всъщност, наистина трябва да хванеш момента.

Как го хващаш този момент?

- Трябва да почувстваш събитието, да не го приемаш за работа.

Добре, а как се вдъхновяваш?

- С пътуване. Пътувам по света, посещавам изложби, виждам се с местни хора, обичам да си комуникирам с хората. Самото пътуване между два града, много ми харесва. Да си някъде по летищата, непознати хора, непознати места.

Какво те вдъхнови последно?

- Бях в Лондон, около Коледа видях много неща. Мен всичко може да ме вдъхнови.

А може ли да те вдъхнови грозотата?

- Зависи. Може да ме вдъхнови, но не да направя нещо грозно, а нещо красиво. Но е имало събития, които са  ме дразнели как са били направени и това ме е карало, аз да направя някакво красиво събитие.

Между практично и красиво, какво избираш?

- Ако може да е и красиво, и практично. Всичко може да бъде и практично, и красиво, зависи как се направи.

От гледна точка на моден фотограф, визията ли е най-важната?

- Има значение до някъде, но аз обичам контакта с хората. Ако някой е затворен, може да е най-красивият, може да е най-красивата жена на света, студена красота... човекът отсреща има значение, важно е да си комуникирам с него... Ето, една красива чаша, но имаш човек. Не може той да е най-красивият и да стои като статуя. По-добре да отида да снимам статуя. Предпочитам да седя десет часа да разговарям с теб и накрая да ти направя една снимка, отколкото да те снимам до вечерта и накрая...

Случвало ли ти се е да попадаш точно на такива хора "статуи"?

- Случвало ми се е, да. Хората трудно се отпускат. Установил съм, че са по-притеснени пред фотоапарата, отколкото пред камера. Различно е, защото във фотографията има един момент и там се вижда всичко, докато във видеото движението е за секунди. Друг проблем е, че в България няма култура за снимане.

А ти как се чувстваш по-добре, отпред на снимката, като модел или като фотограф?

- Преди години, когато започнах да снимам, снимах само пейзажи и предмети, не исках да снимам хора. Притеснявах се от хората-да ги снимам. Но явно,  с течение на времето, установих че повече ми харесва да снимам хора. Друго е чувството, когато има човек на кадъра. И в един момент си казах „Дай, да видя и аз как ще бъда пред камерата“. Еднакво интересно ми е да съм и на двете места, защото знам как да си играя с камерата, как да изглеждам на нея. Много е сладко, когато знаеш какво ще се получи.

Работиш по проект “The passion creatures”, колко passion (страст) трябва?

- Много. Винаги трябва да има, иначе не се получават нещата.

Българите според теб имат ли усет за мода?

- Имат... така генерално не мога да кажа. Принципно те са малко консервативни по отношение на облеклото. На откриването на изложбата бях със топ на булченска рокля. Голяма част от хората се изненадаха от облеклото ми. Има една бариера, една пречка, не са се освободили още.

Между Париж и Лондон, къде е модата?

- Повече ми харесва Лондон, но Париж е по-нестандартен.

Имаш ли планове за нещо по-различно?

- Видеото... мечтая да направя пълнометражен филм.

За И Аз Мога и пътят от изкуството до благотворителността. Разкажи ми повече за това сътрудничество?

- Реших да го направя, защото е хубаво ако можеш да правиш нещо, да не го правиш само за себе си. Парите са важно нещо, но не са най-основното за мен. Освен за И Аз Мога, съм снимал и за SOS-Детски селища.

Като представител на изкуството, не смяташ ли, че помагайки на хора в нужда, ти даваш и пример за това каква е ролята на изкуството?

- Ами, да, не само на изкуството. Хубаво е наистина да се показва, че се помага, за да може и други хора също да се решат.

 

Фотографии: Част от Експозицията на Иван Коловос; кадри заснети за последните четири години по време на Седмицата на модата в Лондон и Париж.

Снимки: От Изложбата “Fashion Weeks by Ivan Kolovos”, по случай откриването на новото студио - Студио Прото*

“Fashion Weeks by Ivan Kolovos” - Арт Изложба, състояла се в дните между 14-31 Декември. 

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Коментирани