Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Творчеството на Александър Терзиев

  06 Август 2012 635 видяна
(2 гласа)

Чувственост, омайваща нежност и хармония

Това са само част от посланията, които изпращат картините на художника Александър Терзиев. Символистът разказва приказки за любовта, за нежността и топлината на човешките взаимоотношения.За красотата на природата, за вярата и чудото на вселената, в която всичко е в абсолютна хармония.В симфония от цветове и майсторски художествен похват творецът успява да предаде онзи заряд и онова вдъхновение, които издигат в култ симбиозата между мъж и жена, човек и природа, тяло и дух, за да докаже, че във вселената има някаква необикновена магия, наречена любов.

 

Биография:

Александър Терзиев е роден на 14 ноември 1953 година в красивия югозападен град Сандански. Завършва текстилния колеж „Начо Иванов” в София през 1972 година, специалност „художествени материи”.За период от 10 години Александър Терзиев работи с големия български артист Димитър Казаков – Нерон (1933-1992).Този период се явява неговата „Академия за световно познание”. През 1986 година двамата художници представят благотворителна изложба в Сандански. Александър Терзиев има още 14 самостоятелни изложби до този момент, като 15-та ще се проведе тази година. Творби на художника са представени в много чуждестранни галерии: Италия, Гърция, Македония. Някои картини на художника се намират  в частни колекции в Съединените щати, Япония, Германия, Холандия, Дания, Швеция, Италия и Франция.

 

Предишни изложби:

Главните сфери на дейност за Терзиев са изобразителното изкуство и дърворезбата. Не отдавна той представи няколко изложби в София: Национална библиотека (2008); Министерство на културата (2007); Балчик – Замъкът на романската кралица Мария (2007); София – търговски център (1998); София – Руски културен център (1995) и други места в България, включително Несебър (1992), Благоевград – Американски университет 2003, Сандански, Петрич и т.н. Творби на Александър Терзиев могат да бъдат намерени понастоящем в италиански, сръбски, испански, гръцки и македонски галерии както и в някои галерии у нас – Созопол, София, Пловдив, Балчик.

 

Вдъхновение и техника:

В картините на Александър Терзиев личи космополитната концепция за света, а именно – всичко във Вселената е свързано. Възгледите на художника притежават силен емоционален заряд, съответстващ на неговата виртуозност, на линиите и магията на цветовете, които комбинират в себе си естествените традиционни фолклорни мотиви и авторското виждане за тяхната интерпретация. Първото впечатление от неговите творби е изобилието от живи, топли цветове. Картините сякаш греят пред очите на зрителя като слънце. Нюансите на червеното, лилавото и жълтото изпълват творбите с живот, мистикаи страст.  Авторът използва преливащи един в друг тонове, за да изрази цялостното си виждане за света, в който всичко е в абсолютна хармония и симбиоза. Александър Терзиев е символист. Чрез символите и знаците той изразява своите чувства, мисли и идеи за живота и за света.

 

Произведенията на твореца са представени в няколко цикъла:

Нарове” – символизираща концепцията за раждането на живота. Това са съчетания, построени в изображения на нарове. Нарът е плодът от „Градината на Бог”, в който се заражда живота. Той символизира плодородието, изобилието и съзиданието.

Вратите” – чрез които художникът предава друга част от идеите си, а именно –

„Всеки човек има своя собствена врата, която е начало и край на нещо специфично. Тя е границата между материалното и духовното. И така, преминавайки през различните врати в живота си, човекът оставя своите следи върху тях...” В картините му се разпознават фолклорни мотиви, представени с пъстри цветове символизиращи радостта, младостта и красотата  на човешките взаимоотношения, белязани от традиционния бит и душевност.

Кръстът” – представящ идеята за вярата и връзката между тяло и дух,  мъж и жена, между небе и земя, бог и човек… и

Мечът” – като символ на битката с нашите предразсъдъци за разделение между хората.

 

Квинтесенцията в творчеството на Сашо (както той самия се подписва) е идеята за любовта… Това е както връзката между хората в интимен план, така и задругата им в живота. В картините изобилстват женските фигури и това не е случайно, тъй като жената е тази, която ражда новия живот и е закрилница на дома. Жената, подобно на майката-природа е онази вълшебница, която е орисана да дава новия живот…

Дори в малките пейзажи Александър Терзиев изобразява човешки фигури, за да одухотвори изображението. По този начин артистът прокарва връзката между природата и човека. Въздействието на олицетворението е подсилено и чрез цветовете – зеленото, символизиращо природата, растежа, здравето, жълтото – свещеният цвят на слънцето, надеждата, радостта и червеното, чрез което е пресъздадена топлината на дома…

Художникът е повлиян от идеите на сюрреализма, при който се наблюдават необичайни метаморфози и промени в пропорциите на обектите.

Маслените бои, с които работи, придават плътност и дълбочина на тона, а похватът на нанасяне на боите се характеризира с напластяване на боята за засилване на цветовете и нанасяне на по-светли нюанси в някои области, за да се създаде усещане за отблясък. Творецът рисува с къси мазки на четката върху платното като по този той моделира гладки повърхности.

Характерни за похвата му са хоризонталните линии, които прокарва по едната половина на лицата на героите, което би могло да се свърже отново със стремежа на художника да изобрази двойствеността на човека като дух и тяло, добър и лош, праведен и грешен. Лицата на персонажите са изградени от кръгове и овали, по този начин формите способстват картината да внушава завършеност, нежност, съвършеност…

Триъгълникът също е често използван символ, който художникът използва в творбите си. Той съществува от времето на древните цивилизации като символ на триадата, която прави съществуването ни възможно. Триъгълната форма се свързва с:

Бащата, майката и сина; Бащата, сина и Светия дух; Мъжът, жената и градивната енергия; Небето, земята и живите същества; Обединението, когато двама създават трети; Перфектното единство, когато двама се съчетават в един; Молещия се, който се пренася от земята до Господа; Силата на обединението.

Тези форми се вписват напълно в концепцията за изобразяване на хармоничните отношения между обектите, тъй като косите на лицата сякаш са създадени от плода на нара например. Героите в изображенията на Терзиев са с нереалистични размери и пропорции на тялото, защото за художника е по-важно да наблегне на детайлите и по-точно на лицата, които разкриват чувствата. Този похват наподобява египетския стил. Отново подобно на египетския стил, художникът рисува лицата на част от героите в профил, а очите им фронтално.

Композициите в творбите на Терзиев са в пълна симбиоза по отношение на обектите, които са представени. Картините са перфектно олицетворение на съчетанието на противоположности: мъжки и женски лица, влюбени, сгушени или взиращи се един в друг, представени като двете части от едно неотделимо цяло.

С преливащиедин в друг топли тонове са пресъздадени топлината на прегръдката и силата на любовта. В едната част на изображенията преобладава червеният цвят, одухотворяващ мъжкия персонаж. Червеното изпълва образа на мъжа със сила, страст, активност. Женският образ е представен с бледожълто и зелено, символизиращи плодородието, природата, земята, божественото. „Божественият плод” създава и събира мъжкото и женското, за да се роди от тяхната любов чудото, наречено живот. И така художникът изобразява съзвучието между човек, природа и Бог, в което се възражда символично „Изгубеният Рай”.

Картините на Александър Терзиев разказват различни истории. Във всяко платно има преливане на няколко мъжки и женски образа, които с майсторство са представени различни чувства: страст, любов, нежност и тревога. Терзиев използва и геометрични форми, чрез които в стил сюрреализъм, успява да пресъздаде картина в картината. Платната на художника са осеяни със символи на плодородието, на женствеността (раковини, нарове).

Александър Терзиев използва и библейски мотиви. В една от своите картини той е пресъздал дърво с нарове, а от двете му страни Адам и Ева, която е откъснала плода. Тази картина изобразява библейския мит за „Изгонването от Рая”. По думите на художника, до голяма степен за неговото вдъхновение допринася средата, в която е отраснал. Артистът е имал щастието да се любува на голямата си градина с разноцветна палитра от живи най-разнообразни цветове.

Къщата и работилницата на художника в с.Лещен - старинен тип, е сгушени сред гора от над 300 нарови дръвчета, които са на повече от 70 години. Именно тази мелодия от живи цветове, девствена растителност и близост до природата го вдъхновява и го зарежда с идеи и настроение за креативно творчество.

В края на 2010 година Александър Терзиев представи в галерия „България” София Изложба Живопис. А тази година художникът ще зарадва любителите на изобразителното изкуство с нова изложба в Хотел Expo гр. София. Лайтмотивът на новата композиция ще бъде водата, с нейната сътворяваща, освещаваща и пречистваща символика. Подобно на любовта между жената и мъжа, от която се ражда новия живот, водата символ на сътворението и  наказанието, което идва, за да отмие старото и да дойде новото.

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Коментирани